donderdag 8 maart 2012

WHAT DO YOU KNOW ABOUT SUNSCREEN?

Aaah de lente is weer bijna in het land! Het is nog erg koud hier, maar ik voel dat het er aan zit te komen en ik kan niet wachten! Aangezien het niet zo lang meer zal duren eer de eerste zonnestralen ons bereiken, wordt het ook weer tijd om een zonnecrème te halen. Ook tijdens de winter moet je je huid beschermen tegen de schadelijke invloeden van de zon. Maar zeker na de winter is het nodig je goed te beschermen, aangezien je huid niet meer gewoon is aan felle zon. 
Maar wat zit er in die crème om onze huid te beschermen en wat vermijd je beter?


Vanochtend werd ik gewekt door de zon, heerlijk!


Vermijd chemische filters (voornamelijk oxybenzone!)
Chemische filters trekken in de huid en houden daar de UV-stralen tegen. Maar sommige chemische filters komen in het bloed terecht of worden door reactie met het zonlicht omgezet in vrije radicalen die de huid kunnen beschadigen. Ook kunnen deze filters irriterend zijn voor de huid. Voorbeelden van chemische filters zijn: oxybenzone, octyl methoxycinnamate, octocrylene en avobenzone. Deze zonnecrèmes werken pas na 30 minuten intrekken. 
Fysische filters trekken niet in de huid. Ze leggen een laagje op de huid en weerkaatsen zo de zonnestralen. Door fysische filters kan je dus een witte waas op je huid hebben. Voorbeelden zijn titaniumoxide en zinkoxide. Deze crèmes werken onmiddellijk. 

Koop geen zonnecrème waar parfum in zit. Parfum zorgt namelijk voor een fototoxische reactie, wat kan leiden tot irritatie of verbranding

Smeer je altijd in als je in de zon gaat. Geen verdere uitleg nodig.

De zon is de grootste factor in het ontstaan van rimpels en huidkanker. Daarom is het erg belangrijk om je goed in te smeren. Met deze tips moet dat lukken.

(Bron)

4 opmerkingen:

  1. ik hou van zonnebrand creme, smeer mij altijd en overal in haha

    Travel in Style

    BeantwoordenVerwijderen
  2. interessant!
    en betreft de zon... altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah handig, maar welke zonnebrandcrème kan ik dan wel gebruiken (voor mijn gezicht)? Is Nivea oké?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb net proberen opzoeken welke ingrediënten er in Nivea zonnecrème zitten, maar kan het zo snel niet vinden. Zonnebrand van Weleda, Dr Hauschka en Lavera zouden best zijn! Anders kan je ook de ingrediëntenlijst van je Nivea eens bekijken. oxybenzone, octyl methoxycinnamate, octocrylene en avobenzone zou ik proberen vermijden.

      Verwijderen